Pierwszy cykl na Pięć Smaków w Domu to odpowiedź na ogromne zainteresowanie nowym kinem koreańskim, które wciąż zaskakuje i porywa krytyków na całym świecie. "Koreanki" to filmy o niezwykłych, charyzmatycznych bohaterkach, kroczących przez życie własną drogą, mierzących się z wyzwaniami współczesnego świata i wybierających zaskakujące sposoby na zmianę własnego losu. Przegląd będzie dostępny na platformie www.piecsmakow.pl/wdomu od 8 kwietnia do 19 maja.
Program:
"Maggie" (premiera online!)
reżyseria:
Yi Ok-seop; Korea Południowa 2018
Debiut koreańskiej reżyserki to epizodyczny, operujący absurdalnym humorem esej o szczerości, zaufaniu i druzgoczących nieporozumieniach. Każdy kadr jest cukierkiem, a błyskotliwy montaż wciąga widza w grę zaskakujących wizualnych skojarzeń. Lekkość formy podszyta jest jednak dyskretną melancholią, a w lakonicznych wymianach zdań między bohaterami kryje się coś więcej niż zgrabna anegdota. Przepastne dziury w chodnikach wydają się sprawiać mieszkańcom miasta mniej problemów niż wyrwy w międzyludzkich relacjach.
reż.
Jeon Go-woon; Korea Południowa 2017
"
Mikrosiedlisko" narodziło się z gniewu reżyserki,
Jeon Go-woon, wobec wysokich cen mieszkań w Seulu, wpływających na niepewną sytuację młodych Koreańczyków. Nie ma tu jednak złości. To melancholijna, skrząca się ekscentrycznym humorem miejska ballada o tym, jak trudno jest zachować indywidualność w zderzeniu z kieratem społecznych norm i ekonomicznych realiów rozwiniętego państwa. Zrealizowany pewną ręką debiut powstał w ramach współpracy niezależnego kolektywu Gwanghwamoon.
"Nasze ciało"
reż.
Han Ka-ram; Korea Południowa 2018
Debiutancki film
Han Ka-ram to subtelnie prowadzona historia o traceniu i odzyskiwaniu kontroli nad własnym życiem - a także o tym, że proces ten nie jest ani łatwy, ani jednokierunkowy, a w wymagającym koreańskim społeczeństwie w zasadzie nigdy się nie kończy. To zarazem aktorski popis
Choi Hee-seo, która nie potrzebuje wiele słów, by pokazać gruntowną przemianę swojej bohaterki i skrywający się pod jej oszczędną ekspresją głęboki emocjonalny konflikt. Pozornie prosta fabuła stawia przed widzem wiele pytań: o relację człowieka z własnym ciałem, o wybory nie mieszczące się w powszechnie przyjętych szufladkach, o możliwość wyboru naprawdę niezależnej życiowej drogi.
reżyseria:
Kim Gwang Hun,
Nicholas Bonner,
Anja Daelemans; Korea Północna, Belgia, Wielka Brytania 2012
Film jest z wielu względów wyjątkowy – zrealizowany został w Korei Północnej, z udziałem lokalnych aktorów i ekipy filmowej, postprodukcja miała miejsce w Chinach i Belgii. Ma trzech reżyserów: belgijską reżyserkę
Anję Daelemans, Brytyjczyka działającego od lat w Korei Północnej i Chinach –
Nicholasa Bonnera oraz
Kima Gwang-huna, znanego w północnokoreańskim przemyśle filmowym z obrazów o tematyce militarnej. Twórcy kierowali swoją produkcję przede wszystkim do lokalnej widowni: nie jest to próba reporterskiego wniknięcia w rzeczywistość kraju, ale inspirująca fabuła, która miała porwać serca tłumów - co skutecznie się udało.
reżyseria:
Hong Sang-soo; Korea Południowa 2016
W centrum akcji reżyser ustawia kobietę, Min-jung (popisowa rola Lee You-young), wobec której określenie "niepozbawiona wad" to delikatny eufemizm. Skomplikowane związki i życiowe meandry, analizowane nad kolejnymi butelkami soju to także stały wątek scenariuszy
Honga – tym razem nasycone są jeszcze bardziej przewrotnym i gorzkim humorem. Przy tworzeniu filmu reżyser inspirował się "
Mrocznym przedmiotem pożądania"
Buñuela, ale jego twórczość zdradza też pokrewieństwo z neurotycznymi monologami
Woody'ego Allena czy dywagacjami bohaterów "
Przed zachodem słońca"
Richarda Linklatera: to niekończąca się medytacja nad uczuciowymi obsesjami i poczuciem emocjonalnej niepewności, ubrana w błyskotliwą i zaskakującą formę.
reżyseria:
Jang Jin, Korea Południowa 2014
Reżyser porwał się na ryzykowne połączenie gatunków – wysokiej jakości kryminał splata z psychologicznym dramatem. Typowa historia o stróżu prawa wyruszającym na ostatnią akcję (i zarazem najbardziej maczystowski format koreańskiego kina) zyskuje u
Janga drugie dno. Efekt jest więcej niż interesujący: dostajemy wysmakowany stylistycznie, poruszający obraz z subwersywnym przesłaniem. Rozgrywka z mafijnymi bossami nie należy do najprostszych: konieczny będzie spryt, stalowe nerwy i brutalna siła. Wcielający się w główną rolę
Cha Seung-won, koreański idol, ogrywa swoją klasyczną męską urodę zgodnie z wszelkimi regułami kina akcji – a równocześnie dyskretnie ujawnia kobiecą tożsamość bohatera, wykraczając poza stereotypy i schematyczne pozy. Jego wyważona gra jest przeciwwagą dla efektownych scen walk i pościgów, rozgrywanych w miejskich sceneriach Seulu. Trudno powiedzieć, co bardziej trzyma w napięciu: zmagania Ji-wooka z mafią czy z własną tożsamością. Wynik żadnej z tych walk nie jest łatwy do przewidzenia.
Karnet na przegląd Koreanki - 85 pln
Dostęp do pojedynczego filmu w ramach przeglądu - 22 pln
Karnet na przegląd Koreanki i stały repertuar - 120 pln
Dostęp do wybranego filmu ze stałego repertuaru - 15 pln
Więcej informacji:
piecsmakow.pl/wdomu.